Huisartsen vragende partij naar degelijke opleiding over opzetten groepspraktijk
Koepelorganisatie Domus Medica merkt dat de behoefte groot is en rekent hiervoor op SBB Accountants & Adviseurs en VIVES.
Om tegemoet te komen aan een stijgende vraag biedt SBB Accountants & Adviseurs in samenwerking met Hogeschool VIVES een kort opleidingstraject ‘Samenwerken in een medische praktijk’ aan. Volgens SBB, dat zo’n 1.500 medische en paramedische beroepsbeoefenaars adviseert, is de nood bijzonder hoog.
“De ‘lone wolf’-huisarts bestaat minder en minder”, stelt Johanna Waelkens, product manager legal consulting. “Jonge artsen zoeken naar een goede work-life balans en zijn niet altijd meer bereid om de uren te draaien die huisartsen vroeger deden. Bovendien werken praktijken vandaag vaak multidisciplinair. Artsen en paramedici werken samen in een praktijk en dat stelt toch bijzondere eisen, deontologisch en wettelijk.”
Ondanks de eenvoudige verwoording van het begrip groepspraktijk, gaat er veel meer achter schuil en is niet alles even simpel. “De wetgeving is bijzonder streng”, stelt Waelkens. “Bijvoorbeeld op het vlak van ereloonverdeling is niet alles zoals je zou denken. Er is een principieel verbod op ereloon- of inkomstenverdeling. In essentie komt het er op neer dat een arts zijn of haar ereloon alleen met een andere gezondheidsbeoefenaar mag delen als daar een reële geoorloofde prestatie tegenover staat of als er sprake is van een groepspraktijk. Er moet ook sprake zijn van redelijkheid: er moet dus een redelijke verhouding bestaan tussen het afgestane ereloon en de ontvangen prestatie.”
Volgens SBB, VIVES en Domus Medica zijn niet alle artsen goed op de hoogte van al deze rechten en plichten. “Neem nu het oprichten van een vennootschap”, stelt Waelkens. “Wat voor andere beroepen vaak vanzelfsprekend is, is dat niet voor medici. Zo mogen artsen en niet-artsen samen geen professionele vennootschap oprichten, die de beoefening van de geneeskunde tot voorwerp heeft. Dus moeten andere vormen van samenwerking hier een uitkomst bieden, want in veel gevallen is een patiënt wel gebaat met een multidisciplinaire aanpak. Het is inderdaad zeer ingewikkeld en veel artsen zijn onvoldoende geïnformeerd. Vandaar ons opzet van deze opleiding om artsen en paramedici juist en accuraat te informeren.”
Met de tweedaagse opleiding komen SBB en VIVES tegemoet aan een acute vraag die volgens Domus Medica heel sterk leeft. Dr. Stefan Teughels, medisch directeur Domus Medica: “Huisartsen zijn goed in mensen helpen met kleine en grote medische problemen. We kunnen dat nu en zeker toekomstgericht niet meer alleen en moeten hierrond samenwerken. Maar hoe doe je dat, waarop moet je letten en onder welke juridische en fiscale vorm doe je dit?
Daarvoor hebben we experten nodig die ons hiervoor bijstaan op juridisch, btw-technisch, fiscaal en personeelsvlak. Maar dit betekent wel dat we zelf een basiskennis moeten hebben om met die experten in dialoog te kunnen gaan en om te waarborgen dat de samenwerkingskeuzes die gemaakt worden in overeenstemming zijn met onze visie. In deze 2-daagse cursus komen al deze aspecten aan bod. Een echte must en eye-opener voor elke huisarts.”
Dienstverlening op maat gaat verder dan accountancy
Daarnaast starten Domus Medica en SBB Accountants & Adviseurs samen met Acerta ook een nieuwe dienst op onder de naam associatiebegeleiding. Ook dit past volgens Johanna Waelkens perfect binnen de behoefte van het medisch korps. “Met dit product kunnen we artsen begeleiden in het opzetten van de ideale samenwerkingsvorm waarbij we meteen binnen de wettelijke en deontologische krijtlijnen tekenen.
De samenwerking met Domus Medica is hierbij cruciaal omdat zij aan de hand van een uitgebreide vragenlijst een intakegesprek gaan organiseren met de artsen in kwestie die zo’n samenwerking willen opstarten. Daarna kunnen wij aan de slag: we definiëren de juiste samenwerkingsvorm en zetten deze samenwerkingsvorm dan ook op, met aandacht voor het juridische, fiscale en btw-technische.
Met Acerta werken we samen om het personeelsluik ingevuld te krijgen. Artsen die in zo’n samenwerkingsvorm met personeel werken hebben op dat vlak ook de juiste omkadering nodig. Met ons product associatiebegeleiding zetten we in feite in de praktijk wat we in onze tweedaagse opleiding doceren, maar wij nemen op dat vlak het werk uit handen van de arts door alles correct op te zetten. Bij de opleiding geven we de tips aan die cruciaal zijn. Het één staat het ander niet in de weg, maar uiteraard kan de arts via die associatiebegeleiding zich concentreren op zijn job als dusdanig zonder nog diepgaand te moeten nadenken over de omkadering.”
Over SBB
SBB is een Vlaams accounting- en advieskantoor met 27 vestigingen, 23.000 klanten, 600 medewerkers en een jaaromzet van 60 miljoen euro. Naast ondersteuning in accountancy begeleiden onze adviseurs ondernemingen met fiscaal en juridisch advies, vermogensplanning, omgevingsadvies en consultancy rond corporate finance.
Foto Wachtpost Huisartsen Herentals Nederrij / NNieuws